آشنایی با اجزای دستگیره درب

حتما شما هم متوجه این نکته شده اید که در طول روز بارها با دستگیره های درب سر و کار دارید، در حالی که شاید تا به حال پیش نیامده باشد به اجزا و یا چگونگی عملکرد آن توجهی کرده باشید؛ اگر پیش بینی میکنید که ممکن است در آینده شرایطی پیش بیاید که مجبور به تعویض دستگیره های منزل خود شوید، پیشنهاد میکنیم این مقاله را حتما مطالعه نمایید.

معرفی مهم ترین اجزای دستگیره درب

همان طور که اشاره شد، هنگام تعویض و یا تعمیر هر مدل از دستگیره های چوبی، قدم نخست آن است که آشنایی با اجزای دستگیره درب داشته باشید. مهم ترین این اجزا عبارتند از:

اهرم (هندل)

یکی از اصلی ترین قسمت های تشکیل دهنده یک دستگیره، اهرم و یا در اصطلاح هندل میباشد. در واقع اهرم، قسمتی از دستگیره است که درب توسط آن باز و بسته میشود. هندل ها اغلب در مدل های متنوعی طراحی میشوند و طرح اصلی یک دستگیره را نیز رقم میزنند. به عنوان مثال برخی از دستگیره های درب حیاطی که اغلب به صورت دایره ای طراحی میشوند، به صورت چرخشی باز و بسته میشوند اما دستگیره های دیگر با حرکت اهرم به سمت پایین درب را باز مینمایند.

صفحه اصلی دستگیره

صفحه پشتی دستگیره که اهرم روی آن قرار میگیرد دومین قسمت اصلی یک دستگیره محسوب میشود. این بخش که بنا بر مدل اصلی دستگیره به آن رزت یا پلاک گفته میشود، به طور مستقیم روی درب نصب میگردد.

در میان دستگیره های رزت صفحه اصلی و قفل از هم جدا بوده و در میان دستگیره های پلاک و دستگیره های ورودی (دندی) ، صفحه به صورت یکپارچه طراحی شده است. این صفحات اغلب به شکل دایره، مستطیل و گاهی به صورت مربع شکل طراحی و تولید میگردند.

هنگام تعویض دستگیره، نصب این قسمت، مساله ای بسیار مهم و حائز اهمیت به شمار میرود؛ زیرا که اهرم نیز روی این صفحه قرار میگیرد.

میله چهار پهلو

یکی دیگر از اجزای دستگیره های درب که وظیفه اتصال دو جهت درب به هم را بر عهده دارد، میله چهار پهلو (میله گردان) میباشد. میله چهار پهلو همان طور که از نامش پیداست دارای 4 ضلع و به ابعاد مربع بوده اما ظاهری کشیده دارد و جنس آن فلز میباشد.

اجزای دستگیره درب

همانطور که اشاره شد میله چهار پهلو دو جهت درب به هم متصل میکند، به عبارتی دیگر وظیفه این میله آن است که اهرم های دو طرف دستگیره را به هم وصل نماید و در واقع بخش میانی بین دو دستگیره محسوب میشود.

قفل زبانه و سیلندر درب (مغزی)

قفل زبانه درب یکی دیگر از مهم ترین اجزای یک دستگیره درب به شمار میرود که خود به تنهایی دارای بخش های مختلفی است. قفل های زبانه در انواع متنوعی تولید شده اند که هر کدام مناسب برای موارد خاصی میباشند؛ لازم به ذکر است که این تفاوت ها بیشتر در حالات کاربری و ابعاد گوناگون در قفل های زبانه را شامل میشود.

اجزای دستگیره درب

 

مغزی یا سیلندر درب نیز بخش مهم دیگری از این اجزا میباشد که عملکرد آن به این شکل است که در قسمت داخلی بدنه اصلی سیلندر، شیار هایی طراحی شده که مکمل شیار های طراحی شده بر روی کلید میباشد و در صورتی که شیار ها بر روی کلید قرار نگیرند، قفل درب باز نمیشود؛ به عبارت ساده تر، با چرخاندن کلید درون مغزی، درب باز و یا قفل میشود.

اجزای دستگیره درب

لازم به ذکر است که گاهی نیاز به تعویض کل دستگیره نیست و تنها تعویض مغزی درب کفایت میکند. قفل های زبانه در مدل های متنوعی از جمله تک سیلندر و دو سیلندر تولید میشوند و شما باید با توجه به نوع دستگیره درب، مدل مناسب خود را خریداری نمایید که در این رابطه به شما پیشنهاد میکنیم مقاله راهنمای خرید دستگیره درب را مطالعه فرمایید.

صفحه ضربه گیر دستگیره

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دستگیره به مرور کمی شل شود و یا نیاز به تعمیر داشته باشد. در این صورت بهترین و ساده ترین راه استفاده از صفحه ضربه گیر دستگیره است؛ زیرا این صفحه تمام اجزا را ثابت نگه داشته و فشار ناشی از حرکت ناگهانی دستگیره را خنثی مینماید و با خیال راحت میتوانید به تعمیر دستگیره بپردازید.

سخن پایانی

دستگیره ها یکی از اجزای مهم هر درب و به عبارتی دکوراسیون منازل و سایر مکان ها میباشند؛ به همین دلیل از لحاظ نما و زیبایی نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند. بر این اساس هنگام خرید و یا تعویض آن ها باید با انواع دستگیره های درب و اجزای مختلف هریک، آشنایی لازم را داشته باشید و از جهت میزان کیفیت و قیمت بررسی های لازم را انجام دهید.

در فروشگاه مدرن یراق، شما میتوانید طیف گسترده ای از محصولات اعم از دستگیره درب، دستگیره کابینت و یراق آلات مرتبط با هریک را با جزئیات مشاهده نموده و با مناسب ترین قیمت خریداری نمایید. همچنین همکاران ما جهت رفاه حال مشتریان گرامی امکان خرید را به 3 روش تلفنی، اینترنتی و خرید حضوری از فروشگاه، فراهم آورده اند.

3 دیدگاه برای “آشنایی با اجزای دستگیره درب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام

نیاز به کمک دارید؟در واتس آپ با من گفت و گو کنید...

×