راهنمای خرید دستگیره درب

دستگیره درب چیست؟

همان طور که میدانید، دستگیره ها یکی از یراق آلات کلیدی و ضروری در هر مکانی به شمار می آیند. شاید هنگام ورود به هر خانه ابتدا این وسیله چندان مهم بنظر نرسید، اما زمانی که بیشتر دقت کنید خواهید دید که ورود به ساختمان مورد نظر، بدون دستگیره درب امکان پذیر نیست. علاوه بر این اولین قسمتی از درب که در نگاه اول نظر ببینده را به خود جلب مینماید دستگیره آن میباشد.

به طور کلی عوامل بسیاری در انتخاب دستگیره درب مناسب تاثیر گذارند که از جمله این موارد میتوانیم به قیمت، نوع طراحی، جنس و میزان استحکام، سهولت در نظافت و کارایی، امکانات تکمیلی و جانبی و … اشاره نماییم.

در این مقاله ابتدا به معرفی انواع دستگیره درب پرداخته و سپس نکات مهم و دارای اهمیت دیگر در هنگام خرید دستگیره را به طور مفصل شرح میدهیم:

انواع دستگیره درب

همه ما در زندگی روزمره با انواع دستگیره درب سر و کار داشته ایم. دستگیره های درب بر اساس نوع ساختار، در دو مدل اهرمی و توپی یا گرد طراحی و تولید میشوند که دستگیره های اهرمی شامل انواع متنوعی نیز میباشد که هریک کاربری مختص به خود را دارد.

در ادامه به بررسی هریک از این دستگیره ها میپردازیم:

دستگیره پلاک (یک تکه)

دستگیره های درب پلاک یا در اصطلاح دستگیره های یک تکه، نوعی از دستگیره های درب میباشد که همانطور که از نام آن پیداست از یک قسمت یکپارچه تشکیل شده است. دستگیره های پلاک در مدل های متنوعی طراحی و تولید شده اند و یکی از متداول ترین و پر کاربرد ترین مدل های دستگیره درب میباشند. این سبک از دستگیره ها به علت نوع شکل ظاهری که دارند از مقاومت و دوام بسیار مطلوبی برخوردار میباشند، بنابراین با خیال راحت میتوان از این دستگیره ها در مدت زمان طولانی استفاده نمود.

لازم به ذکر است که دستگیره های پلاک علاوه بر شکل و ساختار ظاهری، از لحاظ کاربری نیز در انواع گوناگونی تولید میشوند و هر کدام مناسب برای موارد خاص خود میباشند که عبارتند از:

  • دستگیره های اتاقی
  • دستگیره های سرویسی
  • دستگیره های آپارتمانی
  • دستگیره های سوئیچی

دستگیره رزت (دو تکه)

گروه دوم از دستگیره های پر فروش و کاربردی در سطح بازار، دستگیره های درب رزت میباشند که این سبک از دستگیره ها، علاوه بر کاربردی که دارند طراحی ساخت خاص و زیبایی نیز داشته و در زیبایی دکوراسیون هم نقش بسزایی را ایفا میکنند و باعث زیبایی هر چه بیشتر فضای دکوراسیون منزل یا محل کار میشوند.

دستگیره های رزت که در اصطلاح عامیانه به آن ها دستگیره های دو تکه نیز گفته میشود از دو قسمت جدا از هم تشکیل میشوند که هر قسمت وظیفه متفاوتی دارد. قسمت اول یعنی هندل که اصلی ترین قسمت دستگیره میباشد وظیفه باز کردن درب را به عهده دارد. کافیست جهت باز کردن درب، این قسمت را به سمت پایین فشار دهیم تا درب باز شود و قسمت دوم که اصطلاحاً به آن رزت میگویند، محل قرار گرفتن سوئیچ میباشد و وظیفه قفل کردن درب را به عهده دارد.

طراحی این دستگیره ها شامل دو سبک کلاسیک و مدرن میباشد که هر یک به تناسب دکوراسیون انتخاب میشود. به عنوان مثال برای خانه ای با چیدمان کلاسیک و آشپزخانه ای با کابینت های کلاسیک و یراق آلاتی با این سبک، بهتر است دستگیره هایی به سبک کلاسیک نیز انتخاب شود.

دستگیره درب ورودی ساختمان (دندی)

دستگیره درب ورودی ساختمان و واحد آپارتمان یا در اصطلاح دستگیره های دندی، اولین عنصری میباشد که در چشم انداز کل ساختمان، نگاه بییننده را به سوی خود جلب میکند. این نکته اهمیت انتخاب نوع مدل دستگیره را بیان میکند، بنابراین دستگیره درب ورودی باید نسبت به درب های دیگر از طراحی بهتر و زیبا تر و متریال تشکیل دهنده مرغوب تر برخوردار باشد. به عبارتی دیگر این سبک از دستگیره ها متناسب برای انواع درب هایی از جنس چوب برای ورودی ساختمان و یا درب ورودی واحد آپارتمان میباشند.

دستگیره درب ورودی ایستاده ساختمان

دستگیره درب ورودی ایستاده ساختمان نیز همانند دستگیره های ورودی، از اولین عناصری است که هنگام ورود به ساختمان در معرض دید قرار دارد و از آنجایی که همه افراد با این سبک از دستگیره ها سر و کار داشته اند، بنابراین وجود این دستگیره ها روی درب های ورودی الزامی است. این دستگیره ها  از لحاظ نما و زیبایی که به درب ورودی ساختمان میبخشند، همواره مورد توجه بسیار قرار میگیرند. زیرا این دستگیره ها به گونه ای ساخته شده اند که در بخش های مختلف قابل استفاده میباشند.

ضمن آنکه موارد نصب دستگیره های ایستاده دو پیچ، صرفاً فقط درب های چوبی نیست و ما میتوانیم بر روی انواع درب ها اعم از:

درب های ضد سرقت و داخلی ساختمان، درب ورودی سالن لابی، درب های داخلی تالار ها و حتی درب های فلزی نیز از این سبک دستگیره از نصب و استفاده کنیم.

دستگیره درب هوشمند

دستگیره درب هوشمند یا به عبارتی دستگیره درب دیجیتال، یک نوع ابزار دیجیتالی پیشرفته میباشد که به وسیله آن فرمان باز و بسته شدن درب ها از روش های مختلف ارسال میشود. مجهز بودن درب ها به هر نوع ابزار دیجیتالی میتواند کاربر را از حمل کلید و دغدغه گم شدن و یا فراموش کردن کلید راحت کند. به عبارتی دیگر، دستگیره های هوشمند یا دیجیتال به کاربر این امکان را میدهد تا به سادگی و تنها توسط یک رمز، کارت و یا توسط حسگر اثر انگشت، درب را باز نماید، یعنی با نصب این دستگیره ها شما قادر خواهید بود با یک یا ترکیبی از حالات ذکر شده، درب را به راحتی و بدون نیاز به کلید باز و بسته نمایید.

مجهز بودن درب ها به هر نوع ابزار دیجیتالی میتواند کاربر را از حمل کلید و دغدغه گم شدن و یا فراموش کردن کلید راحت کند، بنابراین دستگیره های هوشمند علاوه بر ارتقا امنیت فضای داخلی ساختمان به شما این امکان را میدهند که به راحتی و با یک لمس ساده وارد ساختمان مورد نظر شوید. جایگزین کردن قفل و دستگیره هوشمند به جای قفل های قدیمی، علاوه بر اینکه تغییر عظیمی در ورودی آپارتمان شما ایجاد مینماید، زیبایی دکوراسیون را نیز چندین برابر میسازد.

دستگیره درب حیاط

مطمئناً همه ما با انواع و اقسام دستگیره های حیاطی سر و کار داشته ایم و تا حد زیادی با آن ها آشنایی داریم. همانطور که در اغلب درب های حیاط مشاهده کرده اید دستگیره های نصب شده روی آن ها، از نوع تک پیچ میباشد. این مدل از دستگیره ها که به دستگیره های توپی و یا گرد نیز معروف هستند، از زمان قدیم تا به امروز یکی از پرکاربرد ترین و پرفروش ترین انواع دستگیره های درب حیاط محسوب میشوند که در مدل ها، رنگ ها و متریال متعددی طراحی و تولید میشوند.

با توجه به اینکه افراد جهت ورود به هر ساختمانی ابتدا باید از درب های حیاطی آن محل عبور نمایند، گزینش دستگیره مناسب و سایر یراق آلات امنیتی همچون جک آرام بند درب، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پیشنهاد میکنیم اگر قصد خرید جک های آرام بند را دارید، ابتدا مقاله معرفی جک آرام بند را مطالعه نمایید.

نکات مهم دیگر در زمان خرید دستگیره

به طور کلی در زمان خرید دستگیره درب باید نکاتی را مد نظر قرار دهید تا انتخابی اصولی و صحیح داشته باشید:

  1. جنس و نوع متریال سازنده دستگیره از مهم ترین ملاک ها در انتخاب دستگیره درب میباشد.
  2. در نظر داشتن کیفیت ساخت و طراحی دستگیره که طول عمر آن را بالا میبرد.
  3. سهولت در نصب و استفاده از دستگیره که کاربری آسان را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد.
  4. وجود هماهنگی از لحاظ ظاهری میان درب و دستگیره آن، که نمایی زیباتر را رقم میزند.
  5. موضوع قیمت دستگیره درب که خود به عواملی از قبیل جنس، برند و … بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام

نیاز به کمک دارید؟در واتس آپ با من گفت و گو کنید...

×