مقایسه دستگیره های پلاک و رزت

شاید همه ما، تا زمانی که نیاز به ساخت و یا بازسازی یک ساختمان پیدا نکرده ایم، به اهمیت خرید دستگیره های درب نیز پی نبرده باشیم. امروزه با توجه به افزایش مشغله خانواده ها و رواج یافتن زندگی ماشینی، خرید از فروشگاه های اینترنتی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است؛ به گونه ای که اغلب مردم ترجیح میدهند خرید خود را از یک مرکز معتبر انجام دهند.

انواع دستگیره های داخلی ساختمان

عموماً دستگیره های درب های آپارتمانی، سوئیچی، اتاق خواب و یا سرویسی در دو مدل طراحی و تولید میشوند که عبارتند از دستگیره های پلاک و دستگیره های رزت.

دستگیره های درب رزت یا دو تکه، از دو بخش یعنی هندل یا همان دستگیره، و رزت یا به عبارت ساده تر قفل، تشکیل شده است و دستگیره های درب پلاک یا یک تکه، که دارای ساختاری یکپارچه بوده و کاربری گوناگونی دارند. در ادامه این مقاله به بررسی جزئی تر این دستگیره ها، تنوع کاربری، مزایا و معایب هریک میپردازیم.

مزایای دستگیره درب رزت

طراحی جذاب

همان طور که مشاهده میکنید دستگیره های رزت از زیبایی فوق العاده ای برخوردار هستند. این نوع از دستگیره ها به دلیل دو تکه بودن و وجود فاصله میان دستگیره و رزت آن، نمای بسیار خاص و جذابی به درب میبخشند.

 

کاربری متنوع

یکی از مزایای مهم و اصلی دستگیره های درب رزت، این مورد است که در هر طرح و مدلی که باشند، برای تمامی درب ها اعم از آپارتمانی، اتاق خواب و یا سرویس قابل نصب و استفاده میباشند. همچنین این نوع از دستگیره ها به آسانی بر روی درب های ضد سرقت نیز قابل نصب هستند و جهت تکمیل کاربری آن ها، تنها کافی است از توپی و قفل مناسب استفاده شود.

علاوه بر این، جهت باز شدن (راست بازشو یا چپ بازشو) در این مدل از دستگیره ها اهمیتی نداشته و روی هر دربی قابل نصب هستند.

تنوع در متریال سازنده

موضوع جنس و مواد اولیه، یکی از عوامل بسیار مهمی است که علاوه بر کیفیت دستگیره، در تعیین قیمت آن نیز موثر میباشد. اغلب دستگیره های درب رزت، از متریال سرب زاماک، آلومینیوم و یا آلیاژ برنج تولید میشوند که در این میان، دستگیره های تولید شده از سرب زاماک دارای کیفیت بهتر و در نتیجه قیمت بالاتری نیز میباشد. اما این مورد به آن معنا نیست که دستگیره های ساخته شده از آلومینیوم بی کیفیت هستند، بلکه محصولات تولید شده از آلومینیوم نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار میباشند.

معایب دستگیره درب رزت

در بررسی کلی دستگیره های درب دو تکه، مانند سایر یراق آلات دیگر، معایب و نکات منفی نیز به چشم میخورد. اما باید در نظر داشته باشید که این معایب، در برابر مزایای بی شمار آن بسیار ناچیز و کم اهمیت است. با این حال در ادامه به این موارد اشاره مینماییم:

قیمت نسبتاً بالا

همانطور که میدانید دستگیره های رزت سبک نوینی از دستگیره ها میباشند که از ظاهری جذاب و منحصر بفرد برخوردار هستند. همچنین این دستگیره ها وزن نسبتا سنگینی دارند که دلیل بر کیفیت بالای این سری محصولات میباشند. دستگیره هایی که تماماً از زاماک ساخته شده اند دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر محصولات بوده و کیفیت فوق العاده بالایی نیز دارند؛ اما دستگیره های تولید شده از آلومینیوم نیز در عین کیفیتی مناسب، از قیمت اقتصادی تری برخوردار میباشند.

روش نصب

همانطور که گفته شد دستگیره های رزت دارای دو قسمت مجزا هستند، از این رو در نصب این نوع دستگیره و هماهنگی آن با مغزی، نیازمند دقت و مهارت کافی میباشد. همچنین هنگام نصب باید توجه داشت که دستگیره با قسمت رزت تراز باشد، که این مورد ملزم به نصب آن توسط یک متخصص فنی در این زمینه است.

مزایا و معایب دستگیره درب پلاک

دستگیره های پلاک یا یک تکه متداول ترین نوع از دستگیره های درب میباشند که از قدیم الایام طرفداران خاص خود را داشته است. این دستگیره ها که از ظاهری یکدست تشکیل شده اند، همواره جزء پرطرفدارترین و پرفروش ترین نوع دستگیره به شمار میروند. دستگیره های پلاک دارای روش نصبی بسیار ساده میباشند بنابراین به سادگی قابل نصب هستند. همچنین این دستگیره ها اغلب طراحی ساده و در عین حال شیکی دارند و کیفیت و مقاومت بسیار بالایی را در برابر عوامل فیزیکی داراست. طراحان در هنگام ساخت این دستگیره ها، به دلیل ساختار یکپارچه ای که دارند میتوانند خلاقیت بیشتری را از خود به نمایش بگذارند.

همچنین یکی از معایب اصلی دستگیره های پلاک کاربری متفاوت این دستگیره ها و توجه به جهت باز شدن آن هاست؛ یعنی هر دستگیره پلاکی مناسب نصب روی انواع درب نیست و باید با توجه به نوع درب، دستگیره با کاربری صحیح انتخاب گردد.

یکی دیگر از معایبی که امروزه موجب شده تا دستگیره های پلاک کمتر مورد استقبال عده ای قرار گیرند، قدیمی و تکراری شدن طراحی این دستگیره ها و جایگزین شدن سبک مدرن و در نتیجه استفاده از دستگیره هایی با طراحی جدیدتر همچون دستگیره درب رزت میباشد.

سخن پایانی

با توجه به مواردی که پیش از این در رابطه با دستگیره های رزت و پلاک گفته شد، در هنگام خرید هر مدلی از دستگیره ها بهتر است همواره نکاتی را در نظر داشته باشید تا در طول زمان دچار مشکل نشوید:

  1. نوع متریال سازنده دستگیره و داشتن مقاومت کافی در برابر عوامل فیزیکی و واکنش های شیمیایی
  2. انتخاب دستگیره بر اساس اصول زیبایی شناسی و هماهنگی آن با دکوراسیون داخلی
  3. نصب دستگیره توسط افراد دارای مهارت در این زمینه
  4. بررسی گواهی اصالت کالا و گارانتی محصول
  5. خرید دستگیره از مراکز و فروشگاه های معتبر

شما با تماس و یا مراجعه به فروشگاه مدرن یراق و کمک کارشناسان این مجموعه و همچنین بررسی طیف گسترده ای از محصولات، در سایت این فروشگاه به صورت آنلاین، میتوانید دستگیره مورد نظر خود را انتخاب نموده و خریدی امن و مطمئن را تجربه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام

نیاز به کمک دارید؟در واتس آپ با من گفت و گو کنید...

×